ΣΙΝΕΜΑ INFO.GR. Ένα website αφιερωμένο στον κινηματογράφο.
ΑΡΧΙΚΗ | ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ | ΤΑΙΝΙΕΣ | ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ | ΗΘΟΠΟΙΟΙ | ΝΕΑ
ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

ΠΙΣΩ

lanterna magica

Phenakistiscope

Zoetrope

Praxinoscope

Eadweard Maybridge

Eadweard Maybridge

Κινηματογράφος

ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Η εφεύρεση του κινηματογράφου είναι αποτέλεσμα πολλών σπουδαίων ανακαλύψεων σε πολλούς επιστημονικούς τομείς. Το πανάρχαιο όνειρο της αναπαράστασης της πραγματικότητας ήρθε να το εκπληρώσει η φωτογραφία το 1839. Για τις ανακαλύψεις που οδήγησαν στην φωτογραφία μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα στην ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ. Η ανάγκη για την αναπαράσταση και την καταγραφή της κίνησης, αλλά και η ανάγκη για αφήγηση φανταστικών εντυπωσιακών ιστοριών βρήκαν στον κινηματογράφο την ολοκληρωμένη έκφρασης τους. Στις ρίζες της προιστορίας του κινηματογράφου θα συναντήσουμε πρώτη και καλύτερη την "Σπηλιά" του Πλάτωνα, που στα μαγικά τοιχώματα της προβάλονται τα πιο παράξενα θεάματα. Θα συναντήσουμε τον αρχαίο συγγραφέα Λουκιανό που σε ένα φανταστικό του διήγημα για ένα ταξίδι στην Σελήνη, κάνει αναφορά σε ένα καθρέπτη τοποθετημένο στο άνοιγμα ενός πηγαδιού,όπου μέσα του μπορεί κανείς να δει σκηνές και ομιλίες από τη ζωή των ανθρώπων στη Γη.

Ο Πτολεμαίος είναι αυτός που πρώτος κατασκεύασε μια συσκευή οπτικού τρικ (Ο δίσκος του Πτολεμαίου) που στηρίζονταν στην κίνηση του δίσκου, που τμήματα του ήταν βαμένα με διαφορετικά χρώματα. Λίγο νωρίτερα ο μεγάλος εφευρέτης της αρχαιότητας, ο Ήρων, επινόησε ένα σύστημα με καθρέπτες που με τα παιγνίδια φωτός και σκιάς που δημιουργούσαν εντυπωσίαζαν τους θεατές. 'Όλα αυτά όμως ήρθε να τα διακόψει ο χριστιανικός μεσαίωνας, που τα θεώρησε σαν ειδωλολατρικές απάτες και πράγματα του διαβόλου και διέκοψε την περαιτέρω ανάπτυξή τους.

Τα οπτικά πειράματα ξαναεμφανίζονται στην ιστορία με την αναγέννηση. Η πιο σημαντική ανακάλυψη ήταν αυτή του "Μαγικού φαναριού". Πολλοί είναι οι διεκδικητές της πατρότητας. Ο Christian Huygens , ο Rasmussen Walgenstein, ο Reeves, ο Dechales. Πρώτος το περιγράφει ο ησουίτης μοναχός Αθανάσιος Κίρχερ (Athanasius Kircher) στο έργο του "Η μεγάλη τέχνη του φωτός και της σκιάς (Ars Magna Lucis et Umbrae). Ο μαγικός φανός ήταν ο πρόδρομος του προβολέα διαφανειών και με τις διάφορες παραλλαγές και μετεξελίξεις του, κρατήθηκε σε χρήση και μεγάλη δημοτικότητα μέχρι τον 19ο αιώνα( lanterna magica).

Το 1816, ο μετέπειτα εφευρέτης της στερεοσκοπικής φωτογραφίας Sir David Brewster κατασκεύασε το πρώτο καλειδοσκόπιο (Kaleidoscope). Την δεκαετία του 1820 ο Βέλγος φυσικός Joseph Antoine Ferdinand Plateau κατασκεύασε το ανορθωσκόπιο (Anorthoscope) και πολύ σύντομα το φενακιστισκόπιο (Phenakistiscope) που κυκλόφορησε στην αγορά και με άλλα ονόματα (Phantasmascope ή Fantoscope). Το 1825 ο Paris κατασκεύασε το Θαυματοσκόπιο (Thaumatrope) που φαίνεται να ήταν μια ιδέα του Sir John Herschel. To 1834 ο William George Horner φτιάχνει ένα σύστημα που το ονομάζει Daedalum που θα ξεχαστεί για πάνω απο 30 χρόνια και θα επανέρθει από τους William F. Lincoln και M. Bradley με το όνομα Zoetrope. Με τη γρήγορη κίνηση του και τις ζωγραφισμένες του εικόνες, μοιάζει με κινούμενο σχέδιο.

Αυτός που έφτασε κοντά στον κινηματογράφο όσο κανένας άλλος, ήταν ο Γάλλος Emile Reynaud το 1878. Αν αντί για τις ζωγραφισμένες χάρτινες ταινίες του, είχε σκεφτεί να προβάλει φιλμ με το πραξινοσκόπιο του (Praxinoscope), θα μιλάγαμε για αυτόν σήμερα σαν τον εφευρέτη του κινηματογράφου. Όμως τον Ρενό μπορούμε να τον θεωρούμε τον πατέρα των ταινιών κινουμένων σχεδιών.

Μια διαμάχη για τον καλπασμό των αλόγων και ένα στοίχημα 25000 δολαρίων του κυβερνήτη της Καλιφόρνιας ήταν η αιτία να έρθει ο Muybridge στο προσκήνιο της δημοσιότητας. ο Eadweard Muybridge ήταν γνωστός για τις φωτογραφικές μελέτες της κίνησης και ο κυβερνήτης Stadford, ζήτησε τη συνδρομή του για να αποδείξει τους ισχυρισμούς του. Ο Maybridge έστησε μια κατασκευή με 30 μηχανές που ο φωτοφράχτης τους άνοιγε από μια κλωστή που έσπαζε το άλογο καθώς περνούσε απο μπροστά τους. Η σειρά αυτή των φωτογραφιών έκαναν διάσημο τον Muybridge και γέννησαν την ιδέα της κινηματογραφικής κάμερας. Μέχρι αυτό το σημείο η ανθρώπινη γνώση είχε δώσει όσα χρειάζονταν.Τώρα ήρθε η σειρά του Thomas Edison και των Louis και Auguste Lumières να ανακαλύψουν τον κινηματογράφο.

ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Το cinemainfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στην κινηματογραφική τέχνη και τους συντελεστές της. Μια δημιουργία του www.internetinfo.gr

INTERNETINFO © ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ INFO.GR